Zastanawiasz się, czy bardziej będzie Ci się opłacała reklama na Facebooku, czy przeprowadzenie kampanii w zakresie reklamy Google Adwords? Jakie są koszty takiej kampanii? Poniżej zaprezentujemy Ci najważniejsze różnice pomiędzy tymi dwiema platformami. Dzięki temu łatwiej Ci będzie wybrać odpowiednie medium, które przyniesie Ci, jak najwięcej korzyści.
Zasięg reklam
Szacuje się, że 25,71 mln Polaków korzysta z internetu, w tym aż 96 procent wybiera wyszukiwarkę Google. Natomiast 17 mln Polaków na co dzień korzysta z Facebooka. Przyjmuje się, że spędzają na nim co najmniej godzinę w ciągu dnia. Trzeba jednocześnie podkreślić, że użytkownicy wymienionego medium społecznościowego nie są reprezentantami wszystkich grup społecznych. Kampania reklamowe na przykład do osób starszych nie znajdzie tam zbyt dużego grona odbiorców. Gdy ocenia się zasięgi obu tych platform, to trzeba pamiętać o tym, że reklamy nie dotrą do osób, które korzystają z wtyczek blokujących tego typu treści. Takich internautów jest w Polsce bardzo dużo i ta liczba cały czas rośnie. Szacuje się, że aktualnie jest to ponad 42 procent. Obie platformy próbują walczyć z tym zjawiskiem, ale jak na razie mało skutecznie.
Targetowanie
Facebook zapewnia nam coraz większe możliwości targetowania naszych kreacji reklamowych. W obu platformach jest możliwość wybrania obszaru, w których mieszkańcom będą wyświetlane nasze reklamy. Można postawić na: państwo, województwo/region, miasto lub jego okolice. Różnice są dostrzegalne przy określaniu wieku odbiorcy naszych reklam. Google umożliwia wybór spośród sztywno określonych grup. Natomiast na Facebooku jest możliwość samodzielnego określenia grupy odbiorców. Najmłodsi mogą być w wieku 13 lat. Natomiast najstarsza grupa to 65+. Użytkownicy nie są podzieleni na kategorie wiekowe. Reklama na Facebooku może być skierowana do dokładnie określonej grupy, na przykład do osób na pierwszym roku studiów. Reklama Google Adwords umożliwia targetowanie reklam z uwagi na stan rodzinny. Internauci są podzieleni na tych, którzy mają i na tych, którzy nie mają dzieci. Natomiast Facebook daje o wiele więcej opcji. Reklamodawca może skierować swoją reklamę do świeżo upieczonych matek albo takich, które mają dzieci w określonym wieku. Danych demograficznych po których da się targetować reklamy na Facebooku jest dużo więcej. Jest możliwość wybrania szczegółowych zainteresowań naszych odbiorców, ich stanowisk zawodowych, pracodawców, wykształcenia, wydarzeń z życia itd. Tak naprawdę zastanów się nad tym, jak wiele informacji o sobie podają użytkownicy Facebooka. Prawie każda z nich może zostać wykorzystana do tego, żeby dopasować do nich właściwe reklamy. Można tutaj wziąć pod uwagę również wcześniej udostępniane, wyszukiwane, lubiane serwisy oraz konkretne posty. Równie ważne są zainteresowania użytkowników i ich praca. Wszystko to daje reklamodawcy wręcz gigantyczne możliwości, żeby dotarł on ze swoim przekazem właśnie do tych osób, na których mu zależy. Może nawet szukać osób podobnych do tych, które już polubiły jego fanpage. Jednak, żeby naprawdę dobrze wykorzystać wszystkie te możliwości, zanim uruchomi się kampanię reklamową, trzeba dokładnie określić grupę jej odbiorców. Gdy dokładnie wiesz, do kogo skierowany jest Twój produkt lub usługa, to reklama Facebook, pomoże Ci dotrzeć właśnie do tych osób.
Chociaż Google nie ma w swojej ofercie tak precyzyjnego wyboru grupy docelowej, to też dysponuje pokaźną wiedzą odnośnie internautów. Dużą robotę robią tutaj pliki cookies. Reklamy mogą być w związku z tym kierowane do osób, które już wcześniej odwiedzały Twoją stronę albo inną podobną do niej witrynę. Za pomocą AdWords możesz dotrzeć do osób, które są zainteresowane konkretnym tematem, które wpisują w wyszukiwarkę słowa kluczowe związane z Twoją działalnością, przeglądają podobne pod względem tematyki strony internetowe albo czytają artykuły na ten temat. Gdy przypomnimy sobie, jaka gigantyczna ilość Polaków korzysta z wyszukiwarki Google, to mamy tutaj bardzo duży potencjał. Do tego należy dołożyć ogromną liczbę stron, które należą do sieci reklamowej Google. Twoje reklamy mogą w związku z tym znaleźć się w większości tych miejsc, które odwiedzają Twoi potencjalni klienci.
Do kogo dotrze reklama na Facebooku a do kogo z Google AdWords?
Z naszych wcześniejszych przemyśleń, możesz wywnioskować, że wybór pomiędzy Google AdWords a Facebookiem w bardzo dużym stopniu jest zależny od tego, do kogo chcesz skierować swoje reklamy. Gdy zależy Ci na dokładnym targetowaniu, to postaw na Facebooka. Natomiast Google Adwords będzie doskonałym wyborem, gdy nie masz konkretnie określonych parametrów grupy docelowej, ale na przykład znasz jej zainteresowania.
Co więcej Google daje błyskawiczną odpowiedź tym, którzy w tej chwili poszukują konkretnego produktu lub usługi. Odnosi się to między innymi do taksówek, ślusarzy oraz innych ofert, których potrzebujemy ,,na wczoraj”. Bardzo dobrą opcją jest wtedy ulokowanie się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania.
Co wybierzesz Adwords, czy Facebooka?